Caparis is de uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening, voorheen de sociale werkplaats, voor acht grote Friese gemeenten. De directie van Caparis zocht naar een manier om het bedrijfsresultaat te verbeteren, zonder afbreuk te doen aan de sociale insteek van dit bedrijf.
Ze schakelden mij in voor een commerciële herpositionering.
In dit hele project was het belangrijk om rekening te houden met verschillende belangen. Een werkvoorziening bestaat per definitie uit mensen met een arbeidsbeperking en bij Caparis uit de acht aandeelhouders. Deze laatste hebben uiteraard een eigen politieke kleur en agenda, die niet voor alle aandeelhouders gelijk zijn.
Uitgangspunt was om het resultaat te verbeteren.
Maar wat is resultaat in dit geval? En hoe meetbaar is dat en moet dat zijn? De druk om prestatie te leveren is groot in de huidige maatschappij. Deze groep haalt dit niet en toch willen wij graag dat zij ook meedoen.
In gesprekken met toekomstige werk- en opdrachtgevers is dit een lastig dilemma. Iemand inhuren of aannemen met minder productiecapaciteit leidt tot druk op eigen rendement. Willen ze dat en onder welke omstandigheden?
Gelukkig kon ik voortborduren op kennis uit mijn eigen commerciële ervaring.
Meedenken met klanten, nieuwe businessmodellen beschrijven en testen en vooral omdenken. Ik hou ervan om buiten de gebaande paden treden en mensen met me mee te krijgen.
Ik heb dus eerst een plan geschreven wat in de kern een herpositionering betekende van Caparis als dienstverlener met een passende commerciële aanpak. Hierbij stond het partnership met de opdrachtgevers centraal, plus de ontwikkeling van nieuwe diensten en focus op goedlopende onderdelen.
Kiezen voor klanten en daarmee ook afscheid nemen was nodig.
Commerciële team heb ik opgezet en we werden een serieus onderdeel van het beleid. In drie jaar tijd hebben alles opgezet, bestendigd en overgedragen. De schoonmaakdienstverlening is opgezet en in twee jaar uitgebreid naar 140 man. Onze eerste klant was het stadion van SC Heerenveen. De medewerkers waren dolenthousiast toen ze mochten beginnen.
Daarna volgden er meer nieuwe klanten.
Het nieuwe commerciële beleid dat ik mede ontwikkelde, was erop gericht om het resultaat van Caparis te verbeteren. Dat is gelukt, wat belangrijk was voor de toekomst van het bedrijf.
Toch ben ik misschien het meest trots op de andere resultaten. De klanttevredenheid ging omhoog en kort nadat SC Heerenveen zich als klant meldde, kregen we Businesspost en Foodpack als opdrachtgevers erbij. Bovendien was niet alleen de klant tevreden. De kwetsbare groep Caparis-medewerkers had meer plezier in hun werk. Ook zij hadden de kans gekregen zich verder te ontwikkelen. Zo was het bedacht, en zo is het geworden. Een prachtig voorbeeld van een goede projectaanpak, dat kan ik wel concluderen dacht ik.